Sunday, December 11, 2011

AKU SUKA MAKAN IKAN, TAPI IKAN APA AKU TELAN TUE PON AKU TAK TAHU

Assalamualaikum semua ;)

dah lama kan tak update.. aku alami sindrom cirit birit tok 3 hari nieh.. nampak sihat siap boleh keluar jalan-jalan, tapi dalam perot dok ngok ngek aku dengan Allah aje yang tahu sakitnya. jadi secara rasmi baru hari nieh aku punya perot sihat dan juga baru hari ini selera aku ok balik, Alhamdulillah syukur.

so berbalik kepada tajuk, hari ini aku makan kari ikan.. febret, marvelesssss ! tapi nasib badan, buta nama ikan, aku tak tahu aku telan ikan apa tadi, tapi ikan besar lah.. bila aku nyembang dengan balak aku yang gemar memancing tue, kadang-kadang dah macam itik dengan kambing bercakap, sorang dok kuek kuek kuek, sorang dok bekkk bekk bekkkk.. aku kadang-kadang saje aje tanya dia, :

aku : banyak tak ikan dapat gi mancing semalam
dia : banyak lah jugak dapat
aku : dapat ikan ape?
dia : ikan _ _ _ , ikan _ _ _, ikan _ _ _
( isilah sendiri nama-nama ikan kat atas sebab aku tak ingat dah )
aku : ooooooo =,='
( nak sebut balik nama ikan tue pon aku dah tak ingat, hadeiii )

so hari nieh mari kita belajar sikit nama-nama ikan.. ikan yang aku kenal hanyalah ikan kembong,selar,pari, cencaru, kerisi, keli, bawal dan siakap.. eh, ikan bilis pon aku kenal hokey ~ ikan patin aku mkn tapi aku xkenal ikan tu rupa macam mana.. so jom kenali ikan lebih rapat.

ikan merah bambangan
ikan merah x
ikan merah
ikan tulai, kat umah aku panggil ikan mate besar, hahaha
ikan tengiri
ikan kerapu biasa
ikan belanak
ikan susu
ikan tongkol ( aku mkn ikan nieh kot tadi )
ikan patin
tilapia merah

haaa dan banyak lagi lah.. aku kenal dua-tiga ekor ikan aje sebab biasa tengok dekat pasaraya dan di kedai-kedai runcit. kalau ikan tue dah masak memang hampeh lah aku nak kenal.. atas nie semua ikan laut kecuali ikan patin tue lah ikan sungai.

ha tudia.. habis dah gambar-gambar ikan aku nak tunjuk. nak google pon aku tak tahu nama ikan.. oklah, sekian, Maghrib sudah, buibui




bace jek? komen lah cikit, dont shy-shy cat ;P

8 sayang blog lina:

Amie Amisya said... [Reply to comment]

keadaan saya sama la seperti anda. buta ikan. main bedal je kalau makan. huhu..

kpah k-poh said... [Reply to comment]

saya tak makan ikan besar....

Eirma Rohayu said... [Reply to comment]

hahaha, cirit asal weyh? masa aku tulis komen nie pun aku rase nk berak. hahahahahaha :p

Pakaian Muslim Formal said... [Reply to comment]

tulisan yang baik untuk di simak,,nice post

Lina_Lin said... [Reply to comment]

@Amie Amisya

yeahhh,ader geng suda

Lina_Lin said... [Reply to comment]

@kpah k-poh

kalau ptg2 ikan tue jadik kecik mst mkn kan,hehe

Lina_Lin said... [Reply to comment]

@Eirma Rohayu

perot 2nd hand lah wey,tah mne clapnya pon xtawulah

Lina_Lin said... [Reply to comment]

@Pakaian Muslim Formal

thank you yer... :)