Thursday, December 16, 2010

NAK TAWU PASAL MAHSURI TAK? 11.12.2010


Nama Mahsuri sering kali dikait rapat dgn kebangkitan Pulau Langkawi.. Menurut sejarah lah kan, selepas kelahiran Wan Aishah Wan Nawawi yg dilahirkan di Kg Kemala, Phuket, Thailand barulah nama Pulau Langkawi meningkat naik.. Munkin secara kebetulan, semasa pembunuhan Mahsuri akibat fitnah, Mahsuri dah menyumpah Langkawi menjadi padang jarak padang terkukur sehingga kelahiran keturunan ketujuh Mahsuri yakni Wan Aishah.

Mahsuri dikatakan telah dibunuh akibat fitnah. Semasa Wan Derus iaitu suaminyer keluar dari Langkawi ( tidak pasti ats sebab ape,munkin berperang dengan siam) Keluarga Mahsuri telah menumpangkan Deramang, seorang penyair kembara di rumah mereka. Syair2 Deramang telah membantu menaikkan nama Mahsuri selaku tuan rumah yg menumpangkan nya. Namun pekara tue dah membuatkan Wan Mahura yakni mak mertua Mahsuri juga isteri kepada Dato Pekerma Jaya yg merupakan penghulu ketika itu, cemburu. Semasa kelahiran Wan Hakim, anak kepada Mahsuri dan Wan Derus lahir, telah tersebarnya fitnah oleh Wan Mahura sendiri bahawa Mahsuri telah bermukah, yakni melakukan hubungan sulit dgn Deremang.

Tanpa menunggu kepulangan Wan Derus, Mahsuri telah dijatuhi hukuman bunuh. Mahsuri dan Deramang telah dibawa ke Padang Matsirat, pusat langkawi pada ketika itu  tuk dijatuhi hukuman bunuh. Mahsuri telah diikat di sebatang pokok dan ditikam dgn tombak. Namun,tombak e2 tak dpt menembusi badan Mahsuri. pelbagai senjata telah digunakan, dan Mahsuri semakin lama semakin lemah. Akhirnya Mahsuri bongkarkan rahsia bahwa badannya hnya dpt ditembusi dgn keris milik bapanya, Pandak Maya. Hukuman itu telah dilakukan oleh orang kanan Dato Pekerma Jaya, iaitu Panglima Hitam setelah byk kali dihasut oleh Wan Mahura..

Semasa ajalnya, Mahsuri telah menyumpah Langkawi. Wan derus yg pulang ke Langkawi selepas e2 sgt kecewa dgn perbuatan ayahnya sendiri lalu membawa diri dan membawa anak mereka Wan Hakim ke Siam. Seminggu selepas kematian Mahsuri, Siam telah menyerang Langkawi. Harta benda di Langkawi habis musnah dan tak ubah seperti padang jarak padang terkukur.

Wan Aishah dan suaminya Alee Tongyon semasa pernikahan mereka pada 22.4.2010
pic- pacik google
 nak masuk ke sini dikenakan bayaran RM5 adult, RM2.50 children
murah je kan pastue sgt berbaloi bg aku si pencinta sejarah..hehe
mama bergambr di Telaga Mahsuri
malangnya, lupa nak snap gmbr makam Mahsuri sebab asyik sedekahkan Al-fatihah :(

nielah rumah Mahsuri, rumah Dato Pekerma Jaya di belakang rumah Mahsuri..
Makamnya pula terletak berdekatan aje..

aku ta naik atas umah Mahsuri sebab sgt crowded dgn org yg berpusu2 nak tgk dlmn umah nieh

nie umah Panglima Hitam, orang kanan Dato Pekerma Jaya yg diarahkan tok jalankan hukuman bunuh ke ats Mahsuri..

nie lak umah Dato Pekerma Jaya.. dalam umah nieh ader dorg buh patung2 peristiwa..
besar sgt umah nieh..al maklumlah penghulu la katekan..

sempat berposing di hadapan umah Dato Pekerma Jaya...

ok, dah tamat kesah Kota Mahsuri.. lepas nieh aku bawak korg jenjalan
kat Pusat Kraftangan pulak eh,, tunggguuuu
(e2 pon kalo korg nak tunggu la..hehe)

babai!
credit: Wikipedia




bace jek? komen lah cikit, dont shy-shy cat ;P

5 sayang blog lina:

nora said... [Reply to comment]

sejarah mahsuri???

baik cikgu, saya baca sekarang, ngehngehngeh

the bert said... [Reply to comment]

wahh,,bila lah dapat nk g langkawi jln2 ni..

Anisa Hang Tuah said... [Reply to comment]

nice..

(:
foto pun menarik..

fara said... [Reply to comment]

cantek kn aisyah tu
mahsuri mesti lg cantek :)

~cUmIeChIqI~ said... [Reply to comment]

wee..jeles2. nk g jugak!